Den sydfranske boligdrøm – 7 år senere

Tilføj Fjern

Hvordan er livet i Sydfrankrig 7 år efter, at den livslange boligdrøm gik i opfyldelse, og den azurblå – men ikke altid lyserøde sydfranske hverdag forlængst har meldt sin ankomst.

Middelalderbyen Vence set fra luften
Vores valgt faldt på middelalderbyen Vence, som ligger i bakkerne i departementet Alpes Maritimes i regionen Provence-Alpes-Cote d’Azur i det sydøstlige Frankrig mellem Nice og Antibes.

Var det den rigtige beslutning?

Det er nu lidt over 7 år siden, at vi stod på en tom byggegrund i Vence og få dage efter skrev under på en købskontrakt til vores ny lejlighed. Det tog godt 2 år at bygge ejendommen, og i december 2017 fik vi overdraget nøglerne til vores nybyggede lejlighed i den hyggelige middelalderby Vence.

I den forgangne tid har vi oplevet meget og ikke mindst lært meget. Både om den franske kultur og om samarbejdet med vores venner om deling af lejligheden. Og ikke mindst har vi erfaret, at det var den helt rigtige beslutning, vi tog dengang tilbage i 2015.

Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed…

Når vi kigger tilbage, så har de beslutninger, vi tog omkring beliggenheden, vist sig at være de helt rigtige for os.  Da vi startede vores søgefase, kiggede vi på boliger i en radius af 150 km fra Nice, men fandt hurtigt ud af, at den skulle være meget mindre. Faktisk så kort, at det maksimalt måtte tage cirka 30 minutter at komme frem i bil fra lufthavnen i Nice.

Transporten fra lufthavnen til Vence klares med bil, taxa (Uber) eller bus på 25-40 minutter. Dermed er den samlede rejsetid fra flyet letter i København, til vi står i lejligheden, på under 3 timer. Det har betydet, at vi tager turen oftere.

Overordnet har de fleste forestillinger heldigvis overrasket positivt og nogle få fordomme har til gengæld levet helt op til forventningerne omkring kulturforskelle mellem dansk og fransk måde at leve på.

Det første år

I starten var der mange administrative ting, der skulle på plads. Alt fra etablering af aftale med el-selskab, internet og telefon, oprettelse af bankkonto, forsikring, køb af bil på franske nummerplader, og indretning af lejligheden – blot for at nævne de vigtigste.

udsigt fra ejendom i Vence mod havet
Et af vore store ønsker var en flot udsigt mod havet fra terrassen – ©cityxee.com

Det meste er forløbet uden de store problemer. Dog har der været to forhold, som krævede en stor portion tålmodighed og ekstra indsats tidsmæssigt:

• Oprettelse af en bankkonto i den lokale afdeling af BNP Paribas
  • Få styr på boligskatterne og etableret en automatisk skattebetaling af de to årlige boligskatter – taxe foncière og taxe d’habitation.

Bankkontoen

Etableringen af bankkontoen blev til en proces over cirka 2 måneder. Naive som vi var, så gik vi ind ad døren i den nærmeste bank, og berettede om vores ærinde. Det viste sig, at for at etablere en indlånskonto, så skulle der aftales et møde. Og da mødet endelig kom i stand, så viste det sig, at alverdens dokumenter skulle til. Det blev således til endnu et møde med bankfunktionæren, og til sidst skulle der så afholdes et tredje møde med deltagelse af filialens direktør. På dette sidste timelange møde, hvor vi helt åbenlyst også skulle ses an, blev de sidste dokumenter udfyldt og underskrevet.

De var søde og flinke, og de lyttede med stor interesse og forundring, når vi i de ledige stunder under møderne underholdte med elektronisk underskrivning med NemID og andre digitale løsninger i Danmark.

terrasse i etageejendom i Vence
Vi ønskede os også god plads på terrassen til både familie og venner – ©cityxee.com

De franske boligskatte

I Frankrig skal man betale to boligskatter, og begge er der fradrag for i Danmark. Det første år er skattefrit for nybyggeri, så vi undrede os ikke over, at vi ikke hørte fra de franske myndigheder. Men da vi efter 2 år stadig ikke havde fået opkrævning af de franske skatter, så tog vi fat i en dansk revisor for at få vejledning.

Det viste sig, at vi ved overtagelsen skulle have udfyldt en blanket, som var en tilmelding af lejligheden. Vi var enige om, at den blanket havde vi ikke set, og vi besluttede at besøge det lokale skattekontor, som er beliggende i Grasse. Det var med lidt bæven i stemmen, at vi fortalte om vores ærinde, og vi havde på forhånd en lang række undskyldninger klar. Det viste sig dog at være helt unødvendigt. Den søde dame på skattekontoret tog imod vores anmeldelse af lejligheden, og det med at vi allerede havde haft den i to år, det var ikke noget, som affødte anden reaktion andet end et smil. Alle vores forberedte undskyldninger var spildt energi.

Det hjælper at have et pragmatisk, roligt og tålmodigt væsen, når man skal have alle disse praktiske forhold på plads. Det har vi heldigvis.

Den franske kultur overrasker

En af fordommene omkring franskmænd er, at de kan være noget arrogante, og at de kun taler med en, hvis man kan tale fransk. Vi må sige, at disse fordomme ikke har vist sig at være rigtige, selvom det naturligvis kan hjælpe at kunne sproget.

Generelt er de lokale venlige og imødekommende, og specielt i vinterhalvåret hilser de fleste, når man møder dem på gaden. Om sommeren er der flere turister i byen, og så er de lokale noget mere tilbageholdende. Men vi har altid følt os velkomne i byen, og det har været en rigtig god oplevelse. Husk i øvrigt også altid at udtrykke taknemmelighed. Det sætte franskmænd (også) pris på.

Vores franske naboer

Vores lejlighed er en del af 2 bygninger på hver 3 etager. På vores etagegang er der 4 lejligheder, hvoraf 2 er købt af en henholdsvis en canadier og en hollænder. De er dog sjældent tilstede i deres lejlighed. Til gengæld er den sidste af lejlighederne købt at et fransk par fra Paris, som gik på pension, da de flyttede ind, og som nu bor på fuldtid i ejendommen.

Dem har vi lært rigtig godt at kende og de er heldigvis utrolig søde og hjælpsomme. Derudover har vi også mødt vores underbo i garageanlægget i kælderen, og det har udviklet sig til et godt bekendtskab, hvor golf er blevet en del af glæden.

Vi var så heldige at vi også fik udsigt til Baou-bjergene – ©cityxee.com

Samværet med vore naboer fremmer også, at man lærer det franske sprog på en helt anden og mere intens måde. Den ene nabo er gammel skolelærer, og det betyder, at man bliver rettet, når man ikke bruger rette udtale:-). Som sagt er vi meget pragmatiske, så det er super godt.

Er et fransk mobilnummer nødvendigt?

Selv om vi har haft en fransk fastnet telefon siden starten, så må vi indse, at det efterhånden er umuligt at klare sig uden et fransk mobilnummer. Særlig sikkerheden omkring at købe ind på nettet er steget, og flere steder foregår verifikation via sms på mobil. Derfor har vi nu også anskaffet et fransk mobilnummer, installeret i vores danske telefon.

Det var egentligt utroligt let. Vi gik op i den lokale Bouygues og sagde, at vi gerne ville have et e-simkort på vores danske mobiltelefon, som kun skulle anvendes til lidt sms og småting i forbindelse med køb på internettet. Efter 15 minutter gik vi ud af butikken med et elektronisk installeret mobilnummer til kun 3,5 euro om måneden. Sådan!

Samarbejdet omkring lejligheden

Det har nok overrasket nogle, at det nu 7 år senere stadig går godt med samarbejdet omkring lejligheden med vores venner. Det har selvfølgelig hjulpet, at samarbejdet er bygget på et godt fundament med fælles værdier og indbyrdes respekt. Desuden fik vi fra starten fik nedskrevet et sæt vedtægter, som danner grundlag for vores årlige møde om fordeling af det kommende års brug af lejligheden m.v.

Startede CityXee Rejseguide

Det sydfranske eventyr blev også starten på et helt nyt projekt – etableringen af en online rejseguide til Côte d’Azur – CityXee Rejseguide, som blev lanceret i januar 2022. I dag er sitet blevet centrum for vores dagligdag og bidrager til endnu større glæde ved at komme rundt i området.

forsiden af rejsesitet CityXee.com
Boligdrømmen resulterede i mere end blot ferieboligen i Vence – nemlig  også et rejsesite på 3 sprog ©cityxee.com

Côte d’Azur har det hele

Som rejsedestination har den franske riviera det hele. Inden for et område af blot 60 km kyststrækning (fra Cannes til Menton) og 15 kilometer op i landet, får man alt fra Middelhavets azurblå badestrande til et unikt, bjergrigt vandreområde. Læg dertil kunst og gastronomi i verdensklasse samt nogle helt fantastiske kystbyer som Nice, Cannes, Antibes, Villefranche-sur-Mer og Menton – blot for at nævne nogle. Se hele listen og alle oplevelserne i CityXee´s hovedmenu.

udsigt fra vandrestien Le Coubusier
Côte d’Azurs lange kyststrækning byder på skønne kyststier og smukke feriebyer i verdensklasse – ©cityxee.com

Det glæder vi os til i fremtiden

Noget af det mest fantastiske ved området langs den sydfranske riviera er, at der hele tiden er noget nyt at opleve. Nye byer, nye oplevelser, nye vandreruter osv. Området rummer så megen kultur og historie, at det tager et helt liv at komme det hele igennem.

Derfor glæder vi os til hver eneste gang, vi drager sydpå – og det er næsten hver måned året rundt – til at undersøge nye byer og oplevelser, som kan bidrage til vores egen eventyrlyst og samtidig til væksten af CityXee Rejseguide.

Går du også med en sydfransk boligdrøm?

På CityXee Rejseguide i sektionen ”Franske boligdrømme”, kan du læse mere om, hvordan du kommer i gang, få inspiration og hjælp til de juridiske aspekter, og ikke mindst læse om hvordan vores rejse startede tilbage i 2015.